Ulam- Ulaman...yam..yam..

hai...semua ni Cik anum nak share something..pasal makan..
korang nak tahu per yang cik anum suka makan???? Cik anum tak suka makan sayur sebenarnnya heheheh....tapi hanya akan makan ulam ulaman jek..dengan itu, Cik anum nak share dengan korang pe jenis ulam yang Cik anum makan dan khasiatnya sekali...
pe yang kita makan setiap hari kita perlu tahu pe yang kita makan dan khasiatnya..


Daun Tenggek Burung


Tenggek Burung
Daun ini nenek anum yang kenalkan kat anum dan suruh makan. Biasa lah kan kalau kat kampung macam2 sayur yang ada.just petik jek..
Pokok ini kebanyakan tumbuh di kawasan belukar. Jenis renek, rimbunan dan bercabang-cabang. Berketinggian sehingga  3m. Dibahagian pucuknya mengeluarkan tiga anak daun. Mengeluarkan bunga berwarna putih bergerombolan.



Kegunaan
digunakan untuk rawatan menurunkan tekanan darah tinggi, kencing manis dan melancarkan perjalanan darah.
Caranya
makan lima hingga tujuh helai pucuk daun setiap hari. Manakala air rebusan daunya boleh diminum untuk melegakan sakit dada dan menyembuhkan demam.

lagi satu..daun yang anum suka makan...
Pegaga
mesti korang kenal kan???
dulu anum takut sayur ni sebab pahit rasanya..bila ibu kata pahit itu ubat dan daun ni buat kita awet muda...cuba gak makan..biasanya ibu akan masak daun ni.."ungkup"yang dicampur macam2...
tumbuhan ni jenis merayap yang renek berasal dari Asia Beriklim tropika. Tumbuhan tanpa batang, hanya bertangkai. Daunnya berbentuk payung bertangkai panjang antara 8-12sm dengan bentuk daun bulat atau bergerigi ditepinya. Bunga berwarna putih atau merah muda.

kegunaanya

jus pegaga diminum boleh menyihatkan dan menyejukkan badan, menghilangkan darah tinggi, menyembuhkan lelah, demam, masalah hati, megurangkan kolestrol, kencing tidak lawas, batuk awet muda, mengelakkan nyanyuk, kejang kaki, cirit birit berdarah,pencernaan,merawat buasir dan masalah buah pinggang.
air perahan atau pepesan pengaga yang telah ditumbuk lumat dapat membersihkan dan menyembuhkan kudis,ulser, luka, bisul dan masalah kulit.

Pegaga juga boleh melangsingkan badan. Secekak pegaga, secekak daun kemuning, sedikit bonglai, sebiji atau lebih buah mengkudu yang telah masak sederhana besar, akar atau daun dulang2 tujuh helai, ibu kunyit dan tujuh helai daun limau purut. kesemua bahan digiling lumat dan direbus dengan tiga gelas air, jadikan tonik untuk diminum setiap pagi dan petang.

makan ulam2 adalah baik untuk kesihatan..

dipetik dari herba warisan 1001 rahsia....

0 comments:

Post a Comment