Ingin tahu???

Korang Ingin tahu?? sila lah baca yerr... :)

1)

 Syarikat kereta api India mempunyai pekerja teramai di dunia, iaitu lebih sejuta pekerja.


2)
Filem animasi  Tarzan dibuat seramai 1175 pelukis animasi dan mengambil masa tiga tahun untuk disiapkan.




3)
Pokok terbesar di dunia  adalah sejenis pokok yang bernama THE GENERAL SHERMAN TREE di Sequola Park dengan ketinggian 68.75 meter dan lebar 9.25 meter.


4)
Mengikut buku Guniess Book of Records, restoran yang menyediakan hidangan terpantas di dunia ialah Restoran Karne Garibaldi di Guadalajara, Mexico. Pesanan Makanan akan sampai dalam masa 13 saat.


5)
Matahari berwarna merah saat terbit dan terbenam kerana saat matahari terbit dan terbenam, sinar dari matahari melakukan perjalanan yang lebih panjang dibandingkan dengan waktu yang lain selain seperti siang kerana jarak antara kita dan matahari di waktu terbit dan terbenam lebih jauh diberbandingkan di waktu siang. Warna sinar yang mampu mencapai kita adalah warna yang mempunyai gelombang sinar lebih panjang iaitu merah.inilah sebabnya mengapa matahari terlihat merah diwaktu tersebut.






6) 
Cermin.. selain menunjukkan bagaimana rupa seseorang, cermin boleh digunakan dalam teknik fotografi.




                                                                 7)

Ikan jerung terbesar ditemui di pulau Baba, Karachi, Pakistan pada tahun 1946 iaitu berukuran 12.65 meter panjang dan seberat 15-21 tan. Ia merayau di permukaan air seperti paus di lautan air seperti paus di lautan Atlantik, Pasifik dan Laut India.


8) 
Korang nak tahu lagi..kopi, teh, minuman soda ternyata dapat menyebabkan tubuh kehilangan banyak kandungan kalsium di bandingkan dengan orang-orang yang jarang minum kopi,teh atau minuman soda.
dengan itu, banyak kan minum susu untuk menguatkan tulang..

9) 
Mineral dan garam dari sungai dan kandungan mineral lain menyebabkan air laut menjadi masin.

10)
E-mel merupakan singkatan dari elekronic Mail yang bererti surat menyurat dalam Internet. E-mel banyak digunakan kerana alasan mudah dikirimkan dan cepat sampai tujuan.

0 comments:

Post a Comment